Úvodní strana Turnaje Žebříček Aktuality Kontakt
Členství
  • podmínky členství

  • seznam členů
  • Squashová škola
  • squash školička

  • trenéři
  • III. Liga
    Amatérská liga
    Squasharéna
  • Poradenství

  • Reklamní plochy

  • Provozní řád

  • Testovací centrum
  • Fotogalerie
    Pravidla squashe
    Učebnice squashe
  • O squashi
  • Desatero squashe
    Odkazy
    Návštěvní kniha
    Rezervace
    Ceník
    Squashový maratón
  • Český rekord - 72 hodin non-stop

  • píšou o nás ...
  • Sponzoři
    základy

    ZÁKLADY - ANEB JAK SPRÁVNĚ ZAČÍT

    Když dřívější mistr světa Geoffnei Hunt začal hrát squash,hrál až za 3 měsíce svůj první zápas. Jeho otec si totiž chtěl být jistý, že nejprve dobře ovládne základní principy hry.
    S touto moudrostí musíme souhlasit. Mnoho trenérů stráví velkou část tréninkové doby odnaučováním špatných technik, které se hráči sami naučili. Špatné techniky jsou velmi lehce návykové, ale špatně opravitelné. Samozřejmě to neznamená že každý začínající hráč (amatér) musí čekat tři měsíce, než bude hrát první zápas. Ambice Geoffneta Hunfa sahaly mnohem dále než u převážné většiny hráčů squashe. On byl již velmi mladý rozhodnut stát se nejlepším.
    Význam této informace je zřejmý: nejdříve je dobré zvládnout základy správné techniky a pak se pustit do počítání bodů, hraní utkání nebo dokonce turnajů.

    Držení rakety
    Nejlepším způsobem jak pevně držet raketu je tzv. "shake-hands grip` (držení podané ruky). Protože se od toho odvíjí i následná technika úderů, je velmi důležité, abyste od samého začátku drželi raketu dobře - podle následujících 4 úkonů:

    1. Vezměte raketu do levé ruky (pokud jste pravák) přímo pod hlavou. Jestliže raketu držíte dobře, vidíte nyní jen rám, ale ne struny (obr.6a).
    2. Na pravé ruce roztáhněte prsty tak, aby se vytvořilo ,V" mezi vaším palcem a ukazováčkem. Pohybem ruky, jako byste ji chtěli někomu podat, uchopte držadlo rakety. Palec nyní ukazuje po levé straně rakety dopředu (obr. 6b, c, d).
    3. Spodní zadní konec vašeho zápěstí je přibližně 2 až 3 cm od konce držátka. Váš ukazováček kolem gripu (kolem konce gripu bližšího hlavě rakety) jakoby chce zmáčknout kohoutek nějaké střelné zbraně.
    4. Tři zbývající prsty jsou obtočeny kolem gripu. Palec se opírá o prostředníček.
      Vezměte raketu levou rukou těsně pod hlavou rakety (ba) a uchopte držadlo pravou rukou, jako byste chtěli někomu potřást rukou (obr. 6b, c, d)

    Myslete na to, že při odehrání míčku to jsou právě prsty více než dlaň vaši ruky, které kontrolují úder.
    Raketu držíte stejným způsobem jak při forhendu, tak při bekhendu (obr. Sa, b). V protikladu k tenisu nemáte při squashi čas různě měnit držení rakety podle úderu. Úder začíná dokrokem zadní nohy a nápřahem.Směr míčku je určován dalšími prvky uvedenými v textu o je veden přes "přední nohu". Kolena jsou mírně pokrčená, tělo vyvážené a zápěstí pevné. Raketa svírá s předloktím úhel 90°.

    Držení rakety při forhanduDržení rakety při backhandu

    Pozice nohou (postavení) - Dobrá pozice nohou je základní podmínkou pro dobré provedení úderů. Základní postavení: Chodidla jsou v šíři ramen, kolmo na boční stěnu, noha bližší zadní stěně má úroveň špičky na úrovni druhé nohy (obr. 13 b).

    Otevřené postavení: Používá se pro údery křížem (křižný lob, křižný dropšot, dlouhý kříž). Chodidla i trup svírají s boční stěnou asi 45 stupňů s natočením směrem k přední stěně (obr. 13a).
    Pozice v zadním rohu: Je určena pro bousty ze zadního rohu. Kolena se mírně pokrčí, aby z vrchu nebylo vidět špičky. Chodidla i trup jsou k boční stěně pod úhlem 45 stupňů s natočením směrem k zadní stěně obr. 13c.

    Těžiště těla - Všechny polohy pro jednotlivé segmenty těla a náčiní (raketu s míčkem) jsou pomocným kritériem pro správnou polohu a pohyb těžiště, jež určuje výsledný pohybový efekt. I když pohyb a poloha těžiště ve squashi nemají tak výrazný vliv jako v gymnastice nebo atletice, stále jsou rozhodujícím faktorem pro přesnost a razanci odehraného míčku.

    Kontrola míčku
    Kontrola míčku, nebo-li cit pro odraz míčku z rakety, znamená, že jste schopni hrát míček prostředkem vaši rakety. Pokud jste se nikdy nezabývali žádným raketovým sportem, je to možná těžké, ale nezoufejte si. Když budete trénovat, podaří se vám zvládnout tento problém a dokonce kvůli tomu ani nemusíte být zrovna na kurtu. Můžete proto použít cvičení uvedená pro děti v jedné z následujících kapitol. Například držte raketu horizontálně před vámi a pinkejte si s míčkem. Dívejte se, kolikrát se vám podaří nechat míček dopadnout zpět na raketu. Je-li to pro vás snadné, můžete nechat míček dopadat na obou stranách rakety (vždy na prostředku rakety). Cvičení si můžete ztížit nekoukáním se na míček, různou výškou odrazu míčku a podobně. Cvičení také provádějte s pomocí odrazu od zdi v různé vzdálenosti, s různou razancí, v různých výškách a později ještě podél boční stěny na kurtu. Raketa Je důležité vědět, že úhel, pod kterým držíte hlavu rakety určuje, jak vysoko nebo jak nízko letí míček proti přední stěně (hovoříme o úhlu mezi rovinou hlavy rakety a rovinou přední stěny):

    1. Jestliže se hlava rakety dotkne míčku pod "otevřeným' úhlem 45 stupňů, letí míček proti přední stěně pod úhlem 45 stupňů. "Otevřená poloha rakety je s úhlem nad 45°".
    2. Jestliže hlava rakety tvoří pravý úhel s podlahou a takto se dotkne míčku, letí míček k přední stěně paralelně s podlahou (vodorovně). "Uzavřená poloha rakety svírá s čelní stěnou úhel nižší než 45°".

    Jedná se sice o zjednodušení, které nebere v úvahu další vlivy jako jsou směr švihu, rozklad sil přenášených tělem z nohou, předchozí rotace míčku a podobně. Pro naši názornost je však dostačující. Obecně se hraje squash s raketou v "otevřeném' úhlu. Míček pak letí výše a vytvoří se backspin, kterým získáte kontrolu nad umístěním míčku. Také z úderu můžete "vytáhnout" větší rychlost a míček se od čelní stěny vrací dále dozadu. Čím více je "otevřená" hlava vaši rakety, tím více strun používáte k udeření míčku. Osou rakety je myšlená čára mezi koncem držadla (gripu) rakety a dolním okrajem hlavy rakety. V okamžiku odehrání míčku je ideální, aby tato osa byla rovnoběžná s podlahou.

    Uzavřená a otevřená poloha hlavy rakety se posuzuje podle úhlu s čelní stěnou. (horní je uzavřená).

    Pevné zápěstí
    Raketu držte vždy tak, aby držadlo rakety tvořilo úhel 90 stupňů s předloktím (Další důležitý úhel!!! obr. 5a, b)
    Toto držení se nazývá "pevné zápěstí". Raketu držte tímto způsobem od okamžiku nápřahu až do okamžiku odehrání míčku. Někteří lidé se domnívají, že squash se hraje s "volným zápěstím'. To není pravda. Jestliže se budete soustředit na pevné zápěstí a máte dobré držení, bude se vyvíjet zbytek techniky přirozeným způsobem. Hiddy Jahan má nejlepší zápěstí ze všech squashistů. Hiddy je vysoký muž s obrovskou silou, který dokáže udeřit do míčku silněji, než kdokoli jiný na světě. Jednou zničil tři míčky v jedné hře! Kdysi byl vrcholovým hráčem badmintonu v Pakistánu, přitom jeho styl úderu je příkladem pevného držení zápěstí.

    Nápřah Nápřah nebo- li zášvih forhendový i bekhendový může být porovnán s házením
    kamene přes vodu. Dejte si ruku dozadu, zrovna jako při hodu kamenem. Rozdíl je pouze v tom, že nyní nedržíte kámen, ale raketu. "Raketu, prosím vás, nepouštějte!" Také nezapomeňte na soupeře, který může být za vámi - raketa není plácačka na mouchy. Když máte pevné zápěstí, dostane se hlava rakety automaticky do pozice blízko pravého ucha (k levému uchu při bekhendu). Paže je ohnutá v lokti a v rozumné vzdálenosti od těla. Z nejvyššího momentu zadního nápřahu se raketa pohybuje téměř vertikálně směrem dolů, takže v okamžiku úderu míčku je podélná osa rakety téměř paralelní s povrchem.

    Ne vždy máte dostatek času pro plný rozsah nápřahu k úderu, který potřebujete zahrát. Proto si zvykněte i na situace s kratším rychlejším nápřahem, zejména, jste-li ve hře pod tlakem protivníka. Důležité je, abyste zahráli technicky stejně kvalitní část úderu okolo okamžiku dotyku rakety s míčkem. Bezpečnost vašeho soupeře je dalším argumentem pro správné technické provedení. Pokud zahrajete úder tak, jak byl výše popsán uvidíte, že se vám paže automaticky ohne a raketa skončí nad vaší hlavou (někdy i vysoko). Úder tedy začíná u jednoho vašeho ucha a končí u druhého vašeho ucha.
    Nápřah je jedním z velkých a klíčových problémů ve squashi. Pro golfového hráče skoro každé úrovně je zášvih náboženstvím. Bude pozorovat světové hvězdy, nechá si poradit od profesionálů a nekonečně dlouho bude trénovat nebo alespoň markýrovat odpálení. Pro hráče squashe je nápřah stejně důležitý. Je základem, ze kterého vzniká vše ostatní. Jak byste se jinak mohli zlepšit, pokud nedokážete vést raketu správně k míčku? Bohužel, jen velmi málo rekreačních hráčů si dá práci a námahu s tím, jak získat techniku úderu pod plnou kontrolu.


    Související odkazy:
    O squashi

    © 2019 Squash Club - Podbořany Design & redakční systém: © 2019 Studio PRIMA Podbořany